Dag 1 de aankomst

6 januari 2016 - Oslo Airport, Noorwegen

Reisverslag Oslo dag 1:6-1-16

Na het hebben van een prachtig verrassend afscheidsfeestje, het terugstelen van mijn lieve kat Rocky en Oma in het ziekenhuis in Rotterdam te hebben bezocht was het dan vanochtend om 7 uur uiteindelijk zo ver. Na een dag buikpijn van de zenuwen en vele gedachtes over wat ik zou gaan doen als ik er eenmaal ben vertrokken we om 3 uur in de nacht naar Schiphol met mijn ouders, Quincy, Demi en Dennis in onze auto en Marga Suzanne en Joyce in de auto achter ons. Toen we eenmaal op schiphol aankwamen werd ik al snel begroet door mijn vrienden uit Nijmegen Kyle Sjof Job en Niels. Na het zoeken van de juist in-check balie en het wegen van de bagage was het zware moment uiteindelijk toch daar. Er moest afscheid worden genomen van iedereen voor de komende 7 maanden. Na 3 maanden met dubbele gevoelens te hebben geleefd viel het afscheid toch erg zwaar. Eenmaal bij de douane waren er flinke maatregelen genomen wegens de aanslagen in Parijs vermoed ik. Ik werd grondig gefouilleerd door een grote sterke marechaussee piet waarna ik door mocht naar de Gate. De vlucht met het vliegtuig van Amsterdam naar Kopenhagen was lekker kort(1 uur). Terwijl ik muziek luisterde viel het mij op dat aan de rechterkant van het vliegtuig de zon al opkwam. Er ontstond een prachtige blauwgroene gloed, die over werd genomen door de oranje en gele kleuren van de zon. Terwijl ik de kleuren oranje en geel de blauwgroene gloed over zag nemen was ik al aangekomen op de bestemming Kopenhagen. Kopenhagen is een erg groot vliegveld. Het leek de vliegtuigmaatschappij erg handig om mij over te laten stappen naar een Gate die zich volledig aan de andere kant van het vliegveld bevond. Achteraf hoorde ik van een paartje Uit Flakkee dat dit wordt gedaan zodat je nog even alle Tax Free shops langsloopt en mogelijk wat aankoopjes doet. Dit heb ik echter in mijn haast om de goede Gate te kunnen vinden niet kunnen doen. Na een aantal minuten te hebben gewacht bij de Gate mochten de passagiers dan toch eindelijk naar binnen. De Daimond, gold en silvercard houders mochten natuurlijk gezamenlijk met de businessclass als eerste het vliegtuig betreden. Mij viel meteen op dat deze hoge mensen allen gebruik maakten van hun Iphone om in te kunnen checken. Hiermee straalden ze natuurlijk hun status uit ten opzichte van de rest van de passagiers, waaronder ik met mijn e-ticket ook viel. Toen ik in het vliegtuig zat ik naast een stelletje uit Flakkee die overal op de wereld waren geweest. Ze vertelden verhalen over Kuala Lumpur, Indonesië en noem maar op.  Toen we opstegen zag ik de brug tussen Denemarken en Zweden erg goed. Mij viel meteen op dat deze brug aan het einde stopte waarna deze werd voortgezet met een tunnel. Toen we verder opstegen zag je bovenal Wolkjes die leken op bedden waar je zo op kon springen of slapen.

Toen ik eenmaal in Oslo was geland en mijn koffers gelukkig had gevonden was het tijd om de sleutels op te gaan halen. Dit ging niet zonder moeite. Na het benaderen van de informatiebalie was het dan toch uiteindelijk gelukt om een dagkaart te kopen voor het openbaar vervoer die 2,5 uur geldig was. Vervolgens was het nog het zoeken naar de trein en de juiste metro die daarop volgde. Ik haalde de sleutels op bij Sio Bolig en was uiteindelijk dan toch klaar om mijn kamertje in het Kringsja complex boven Oslo te gaan bezichtigen. Daar liep ik dan met mijn 2 zware koffers door de sneeuw en bevroren ijs zoekend naar het juiste gebouw. Na 3 keer vragen aan mensen en 2 keer verkeerd te zijn gelopen bleek dat de ingang van gebouw 8 zich bevindt op een plek die erg moeilijk te vinden is. Na het vinden van het juiste gebouw kwam de nieuwe uitdaging het gebouw moest open gaan. Ik zocht met de gekregen pas naar iets dat erop zou kunnen reageren. Nadat ik na 5 minuten opeens een groen lichtje zag branden besefte ik dat het me gelukt was!!Ik ging naar de 8ste verdieping van het gebouw, deze heb ik expres uitgezocht omdat ik graag een mooi uitzicht wilde. Toen ik op de kamer aankwam was ik ook heel erg tevreden met deze keuze. Het raam zit aan de westkant en kijkt uit op een skipiste,voetbalveld,schaatsbaan en andere gebouwen van het complex. Nadat ik de kamer in had gericht en mijn kamergenoot MAT uit MINNESOTA had ontmoet ben ik dan toch even gaan tukken.

Daarna was het tijd voor het eerste avontuur in de Noorse supermarkt. De logica van de Albert Heijn kennen ze er niet echt bepaald…. Het had meer weg van een heel slecht georganiseerde ALDI. Gelukkig hadden ze wel wat ik zocht en kon ik voor mijn eerste boodschappen 18 euro neertellen, dit verschilt niet zo heel veel met Nederland dacht ik! Tijdens het koken ontmoette ik mijn andere huisgenootje Kim die erg bezig is met hardlopen en karate. Ik werd daarbij ook gelijk uitgenodigd voor een groepsles karate met haar groepsgenoten, dit vond ik natuurlijk heel erg aardig. Verder woont ze al 5 jaar in Oslo en vindt ze het leuk om kamer te hoppen door de complexen van Oslo.

Achteraf gezien kan ik dit als een zeer geslaagde koude dag zien. De mensen in Oslo zijn zeer behulpzaam en vragen al of ze je kunnen helpen voordat je het aan ze hebt gevraagd. Morgen ga ik eerst een router fixen zodat ik netflix kan kijken op mijn Ipad en niet steeds een lan-kabel in mijn pc hoef te doen.

Dit was dan het eerste deel van mijn reisverslag ik hoop dat jullie dit met plezier en interesse lezen. Ik zal niet elke dag gaan schrijven, maar zeker toch wel minstens 1 keer per week.

Groetjes en liefs aan iedereen die dit leest,

Remco

Nieuwe adres:

Olav M. Troviks Vei Nr.08 H0811

0864 Oslo

Norway

1. Tim Ketelaars:
    7 januari 2016
    Klinkt alsof die noorwegenaren jou wel bezig zullen houden totdat versterking arriveerd! Geniet er van en ik ben benieuwd naar de verhalen en stunts die je daar meemaakt en vast terug te lezen zullen zijn via de app of je blog. Nogmaals, maar zeker niet minder gemeend, Maak er een facking leuke tijd van!
  2. Monique:
    7 januari 2016
    Wat leuk om zo mee te kunnen genieten Remco.
  3. Tessa:
    7 januari 2016
    Super leuk om te lezen Rem! Ben benieuwd verder :)
  4. Remco van Dijke:
    dank jullie wel komt zeker goed !! :D