eindelijk mooi weer in OSLO, de laatste dagen !

11 mei 2016 - Oslo, Noorwegen

Reisverslag Oslo dag 106-125

Vandaag is het nog maar 19 nachtjes slapen tot ik alweer naar huis vertrek en met deze dag meegeteld precies 20 dagen. Op 31 mei om 21:00 uur land ik op Schiphol en ben ik weer bij Nederland bij iedereen die ik zolang niet heb gezien en erg heb gemist. Op dat moment zal er veel moeten worden geregeld, zoals een zomerbaantje, stage en de zomervakantie naar Lissabon en Albufeira met Niels, Kyle en Sjof. Ik kijk hier heel erg naar uit, maar ik heb het laatste dagen toch zooo leuk gehad hier.

Toen Niels en Kyle weggingen kwam ik in een dal terecht van studeren en het schrijven van papers. Ik schreef een paper over de wetten rondom verkrachting en hoe deze de afgelopen jaren zijn veranderd in Europa en wat er nog zou moeten veranderen. Mannen krijgen bijvoorbeeld in de literatuur veel te weinig aandacht omdat bijna alle artikelen rondom RAPE worden geschreven door vrouwen die vaak ook feministisch zijn. Eigenlijk is tegenwoordig bijna elke vrouw een feminist en wordt het ook een term waarmee mannen zichzelf identificeren. Ik vraag me af of deze term in de toekomst geen verandering zou moeten ondergaan, omdat deze zo op vrouwen is gericht. Dit vind ik omdat de mannelijke rol in de maatschappij ook verandert. In Noorwegen is het namelijk al heel normaal dat mannen de zogenaamde vrouwenbaantjes doen. Je ziet vaak genoeg 3 mannen die een creche van kinderen leiden door de metro. In Nederland zou dit nog niet volledig geaccepteerd worden, omdat dan vaak door ouders wordt gedacht: ‘wat als deze man foute bedoelingen heeft met mijn kind’. Ik had dit paper te laat ingeleverd, omdat ik de deadline verkeerd had gezien, maar na 6 mailtjes sturen met smeken om acceptatie vonden ze het toch goed. Daarnaast studeerde ik veel voor het vak cultural and narrative criminologie dat gaat over criminelen die hun verhalen vertellen. Deze verhalen worden geanalyseerd om meer te weten te komen over de motieven van terrorisme of criminaliteit. Het examen van dit vak viel gelukkig reuze mee. We moesten in het kort 2 van de 3 mogelijke vragen beantwoordden. Ik had het geluk dat ik het op tijd las want een van de vragen wist ik niet. De andere vragen waren al voorgekomen in het oefententamen en deze had ik al geoefend. Dit ging dus erg lekker. In het analysegedeelte vertelde een terrorist over zijn visie en dat de Islam en Jihad het goede geloof is en de eigenlijk gewoon de waarheid. Hij vertelde over wat hij aan het plannen was om het westen aan te vallen. Hij beweerde dat wanneer zij een islamitische staat willen bouwen zij eerst het westen uit de weg moeten ruimen, omdat deze de islamitische wet tegenhoudt, doormiddel van westerse invloed te hebben in het regiem in de Arabische landen. Dit verhaal van de terrorist lieten de rillingen over mijn rug lopen en dat tijdens een examen. Het tentamen moest op de computer worden gemaakt en dit heeft het grote voordeel dat je meer kan schrijven dan normaal en je geen kramp in je handen krijgt. Daarnaast hoef je ook niet te strepen als je iets fout schrijft dit was heel erg handig.

De dag ervoor had ik Tim en Ludo van het vliegveld afgehaald. Tim en Ludo kwamen mij voor 3 dagen bezoeken. Ludo is een vriend van Tim uit Vught die ik 2 keer had gezien, ik was erg benieuwd hoe het zou gaan tussen hem en mij. Maar uiteindelijk bleek Ludo een hele goede en aardige gozer die ik best vaker zou willen zien. Ik was erg blij om Tim weer te zien, ik had mijn maatje erg gemist. Tim en Ludo merkten gelijk op dat de lucht in Oslo zo fris was. Het weer was dan ook totaal omgeslagen, het was van 2 weken regen naar een keurig zonnetje gegaan en warmte. De boys hadden 3 kwartier vertraging gehad waardoor we erg hongerig waren geworden. We besloten om eerst te gaan eten bij het tentje waar ik ook met Niels & Kyle had gegeten. Deze keer nam ik gyros met friet en een shoarmabroodje. Tim en Ludo hadden beiden een pizza. Het eten was erg goed en nog best cheap ook. Hierna gingen we naar het hostel van Tim en Ludo waar ze de eerste nacht verbleven, omdat ik mezelf moest voorbereiden op m’n tentamen met een goede nachtrust. Daar kwamen we voor een leuke verrassing te staan. Hun kamer had namelijk een upgrade gekregen waardoor er ipv 2 8 bedden stonden. Deze bedden konden ze die nacht vullen met wie ze maar wilden. We namen een paar shotjes Jagermeister en gingen erna naar het centrum. We gingen naar het terras van Lawo dat ik al een paar dagen eerder had gezien. Het is een verwarmd terras midden in het centrum met warmtelampen in de tafels, dekentjes voor de kou en een gezellig uitzicht op de fonteinen die nu eindelijk niet meer bevroren zijn, maar daadwerkelijk aanstaan. Naar mijn mening heeft Oslo veel meer sfeer wanneer het lekker weer is. Dat kan ook aan mezelf liggen, want ik houd veel meer van de zomer. Na wat biertjes en lekker bij te kletsen nam ik om half 1 afscheid en nam ik de laatste metro naar huis. Daar ontmoette ik de tweelingbroer van Matt genaamd Zac. Zac en Matt lijken sprekend op elkaar en hebben dezelfde stem, het enige verschil is dat Zac wat meer praat en een oog heeft dat een beetje lui staat. Voor de rest zijn de jongens precies hetzelfde. Nadat ik de volgende dag mijn tentamen had gemaakt in cultural & narrative criminologie, ontmoette ik Tim en Ludo bij de haven. Het weer was prachtig en we besloten een bootje te nemen naar een van de eilanden. De naam van het eiland ben ik vergeten, maar ik weet wel dat het ook wel een ganzeneiland is. Het hele eiland krioelde van de ganzen en andere vogels. Sommige vogels waren zelfs aan het broeden en hadden zo een goede schutkleur dat je ze bijna niet zag zitten. Tim had een grote tak gepakt en sloeg ermee op een steen. Hij had niet gezien dat er een gans zat te broeden achter deze steen. Dit was wel een beetje zielig. We liepen rond het eiland met de vele strandjes en vakantiehuisjes van de Noren, waarna we de boot pakten om weer naar het vaste land van Oslo te gaan. De boot was erg druk maar we hadden toch plekken gevonden op het dek van de boot en genoten lekker van de zon. We gingen hierna naar het beeldenpark liepen daar wat rond en gingen erna met de metro naar mijn huis om te eten en te relaxen met Matt en Zac. Ik had nog wat andere mensen uitgenodigd maar deze hadden allen een ander excuus om niet te komen, maar het was heel gezellig. We maakten rijst met kalkoen en wat groenten en dronken erna wat drankjes op het balkon en speelden drankspelletjes. Het werd al snel erg laat en we besloten naar de stad te gaan waar we de anderen zouden ontmoeten en naar bar Heidi’s zouden gaan. Heidi’s is echt de leukste bar van Oslo tot nu toe, het is een soort skibar en ze draaien van die meezing muziek zoals ‘wonderwall’ en de backstreetboys. Silvestre uit Utrecht, Madalena uit Portugal, Celine uit Frankrijk, De Amerikanen Zac en Matt en ons 3. Het was een erg gevarieerd groepje, maar het was echt een hele gezellige avond. Later kwamen Anna uit Hongarije, Anna karen uit Mexico, Kaussandra texas cowgirl en Paige uit Minnesota ook nog even buurten. Het was een gezellige en snelle avond. We dansten op tafels en genoten van de gezellige sfeer. Om 3 uur was het afgelopen en besloten we naar huis te gaan, uiteindelijk gingen we pas om 6 uur s’ochtends slapen na de afterparty bij mij thuis. We hebben gelukkig de foto’s nog !

We werden wakker om 1 uur s’middags en besloten een hike te doen naar Vettakollen met Matt & Zac die naar horen 3 km lang zou zijn. Het was een erg moeilijke hike met onduidelijke paden die naar boven en beneden gingen en we liepen vaak verkeerd. Het pad was vol met harde stenen en kuilen, maar er waren gewoon gestoorde mountainbikers die het aandurfden om hier te gaan mountainbiken. Ja pa de bossen van ermelo of de heide bij Flupland zijn hier helemaal niks bij. Het weer was heerlijk warm en we waren blij dat we wat flesjes water mee hadden genomen. Uiteindelijk kwamen we na een aantal keer de weg vragen toch goed aan en hadden we een prachtig uitzicht, zie foto’s. Na een break zijn we via de bergen naar een meertje gelopen waar ik voor de eerste keer dit jaar het water inging met mijn voeten. Het water was heel erg koud en er waren overal kikkers. Matt & Zac bekeken het van een afstandje en zeiden dat ik en Tim gek waren dat we het water ingingen. Hierna liepen we verder en liepen we nog even langs het meer waarna we lekker nog wat vodka Fanta dronken op het balkon. We gingen hierna uit eten in het centrum bij de haven op een boot. Bij deze boot hadden ze hele aardige obers en goed eten. Ik en Ludo aten mossels met friet en Tim had fish and chips. Het eten was erg veel en lekker en het weer was keurig, ik was deze dag zelfs een beetje verbrand in m’n gezicht en nek. Maarja dat hou je als je 4 maanden geen zon hebt gezien. Ik was witter dan ik volgens mij ooit ben geweest. Na het eten gingen we nog even naar de pier en keken we naar Noorse meisjes die een duik maakten in het koude water. Op de pier kwamen we Irene uit Leiden tegen en maakten we een praatje met haar over haar weekend. We childen een half uur op de pier en zagen de ondergaande zon en kindjes die flesjes mountain dew in het water gooiden. Weet je wel die felgroene vloekende flesjes. Dit was nou echt een typisch geval van horizonvervuiling, het verpestte echt het prachtige uitzicht. Hierna zijn we teruggelopen naar de metro en hebben we nog een ijsje gehaald. Ik had 2 bolletjes eentje met karamel-koekie en een met pistache. Het was heerlijk maar de ijsjes van Tom de ijscoman zijn toch lekkerder. Hierna werd Ludo misselijk en moest hij helaas overgeven waardoor we deze avond niet zoveel meer konden doen. Ludo en Tim besloten wat te slapen, omdat ze toch al om 4 uur s’nachts naar het vliegveld moesten. Ik bracht ze naar het vliegveld na 2 uur slaap en was niet geheel wakker, waardoor ik niet had gecheckt of er een bus zou teruggaan. Ik nam afscheid van Tim en Ludo en zei dat we elkaar snel weer zouden zien in NL en zocht voor een bus. Deze bus reed niet meer waardoor ik moest wachten op een bus die me iets dichterbij kon brengen. Op het station waren allemaal dronken Polen en andere mensen. De Polen sloegen elkaar om elkaar wakker te houden in de dronkenschap en ik werd benaderd door creepy mensen omdat ze wilden dat ik hen geld gaf. Ik voelde me compleet niet op mijn gemak en ben in de buurt van de bewaker gaan staan om mezelf te ontdoen van dit onveilige gevoel. Hierna pakte ik de bus en moest ik 1,5 uur naar huis lopen. Ik was 6 uur s’ochtends thuis en was helemaal kapot, omdat we deze dag ook al 10 km hadden gehiked. De dagen erna ben ik met het prachtige weer gaan werken aan mijn andere paper over de wetten rondom het smokkelen van vluchtelingen. Ik vind het belangrijk dat iedereen in de wereld die in oorlog is geholpen wordt , maar deze gedachte is met de oorlog in Syrie erg moeilijk te realiseren. Europa verzint allemaal wetten om ze buiten te houden terwijl ze ook de smokkelaars proberen te stoppen. De smokkelaars zijn juist ontstaan door de strengere wetten van de EU. De EU zou de vluchtelingen moeten helpen terwijl ze de smokkelaars aan  moeten pakken, de gevolgen van het smokkelen zijn jarenlange achterbetalingen die vaak bij elkaar worden gespaard door prostitutie. Dit paper ging na een stroef begin aan het einde behoorlijk goed. Deze dagen ben ik ook steeds gestopt om 4 uur zodat ik nog even wat uurtjes kon genieten van de zon in het gezelschap van mezelf en de andere dagen met Madalena uit portugal en Irene uit Leiden. Ik heb 3 dagen achter elkaar gezwommen en je voelde het elke dag warmer worden(zie foto’s). 2 dagen geleden hebben we met z’n allen bij het meer een groot kampvuur gebouwd.

·         Ik moest mezelf even onderbreken vanwege een brandalarm….

Niemand wist hoe ze een kampvuur moesten maken maar ik wel, de mensen wilden eerst wasbenzine gaan kopen bij de supermarkt. Ik zei dat we gewoon wat droog hout moesten vinden en dat we het dan makkelijk aan zouden krijgen. We zochten droog hout en wat stenen en ik kreeg gelijk. We hadden een superchill kampvuur en we hadden het zo gezellig dat we niet doorhadden dat het al 1 uur snachts was. Toen zijn  we toch maar snel naar huis gegaan. Vandaag heb ik een heerlijke dag gehad. Ik werd vanochtend uit mijn  comfortzone gehaald door Silvestre, hij vroeg of ik mee wilde gaan om bachatta te dansen. Dit is een hele sensuele en moeilijke spaanse dans. Ik besloot het toch maar te doen, omdat ik wel van uitdagingen hou. We gingen naar de sportschool, childen in de zon bij Sogn met een groepje vrienden en gingen erna naar de Bachatta les. De lerares was een prachtige Noorse diamant. Ze was blond met blauwe ogen en had een prachtig lichaam en danste heel erg sensueel. Bij de les waren meer mannen dan vrouwen waardoor we niet altijd een partner hadden en de meeste vrouwen waren de 30/40 al gepasseerd. Gelukkig waren er 2 jonge meisjes, maar we moesten steeds switchen van partner. Ik danste met vrouwen van 40 en we moesten heel erg close op elkaar dansen. Dit was best awkward eigenlijk, met de meisjes van mijn leeftijd voelde ik toch wat meer chemie en lol. Het dansen voelde in het begin erg apart en ongemakkelijk en ik voelde de druk, omdat ik dit nog nooit had gedaan. Na een aantal keer switchen begon ik het toch wel heel erg leuk te vinden en was de les zo voorbij. Ik ben niet heel erg goed in dansen en erg stijf, maar de vrouwen en meisjes hielpen mij erg goed en er was een hele lieve hond, die lag te slapen terwijl wij aan het dansen waren. Aan het einde gaven de lerares en de leraar een showtje van hoe het echt moet. Dit was zo mooi en sensueel dat het wel leek of ze smoorverliefd op elkaar waren. Bachatta is echt veel leuker dan ik dacht.

De komende 19 dagen ben ik zo vrij als een vogeltje en ga ik veel genieten van de Noorse natuur en de meren en wil ik lange wandelingen gaan maken door de bergen de bossen. Daarnaast wil ik nog afscheid nemen van iedereen en wil ik gewoon erg genieten van deze laatste paar dagen in het prachtige Noorwegen. Dit avontuur is nog steeds een van de beste keuzes geweest in mijn leven. Misschien is het volgende verslag niet meer in Noorwegen maar zal dit plaatsvinden vanuit Nederland na terugkomst, maar ik heb veel tijd dus wie weet. Voor nu groet ik jullie en kan ik meededelen dat  ik al wat bruiner ben geworden!

Groetjes Remco

1. Tante Suzan:
    Goedemorgen Remco,
    Heerlijk wakker worden zo met het lezen van je blog. Ik heb heel erg genoten iedere keer van je belevenissen in Noorwegen. Nog lekker genieten van de laatste dagen daar, en tot gauw! Xxx
  2. Frouk:
    Lieve remco
    Geniet nog maar heerlijk van alles daar ene zie je gauw dikke kus
  3. Bennie:
    12 mei 2016
    Weer een mooi verhaal,doet de volgende maar thuis!✈