snowboardin in de vakantie

27 maart 2016 - Oslo, Noorwegen

Reisverslag Oslo dag 72-80

Hierbij het verhaal over het leren snowboarden, studeren en jezelf bezig houden in de vakantie.

In het weekend dat volgde na het vorige reisverslag ben ik dan gaan snowboarden met Silvestre uit Utrecht en Julia en Marlena uit mijn buddygroup afkomstig uit oostenrijk. De mensen waarmee ik ging hadden allemaal jarenlange ervaring met snowboarden waartegen ik op dat moment niet op kon boksen. Daarnaast hadden ze allen een seizoenskipas geleend van iemand en ik niet waardoor ik niet de betaalde piste op ging. Dit vond ik niet zo erg want ik had al genoeg moeite met het afgaan van de gratis beginnershellingen. Ik vertelde aan ze dat ze gerust op de piste konden gaan en mij lekker mijn ding konden laten doen. De eerste keer dat ik naar beneden ging had ik veel moeilijkheden met recht snowboarden en het remmen. Elke keer als ik remde dan viel ik. Ik kwam zelfs een keer in het net terecht aan de zijkant dat je beschermd om van de zijkant van de helling af te denderen. Ik was blij dat dit net er stond. Na een poosje kreeg ik het remmen en rechtdoor gaan onder de knie en kwamen ze terug voor een momentje pauze. Silvestre leende zijn pas aan mij en ik ging samen met Julia de makkelijke piste af. Ze was verbaasd dat ik binnen een aantal uur veel progressie had gemaakt. Ze gaf me wat tips. Ze zei dat ik meer mijn knieen moest gebruiken en mijn handen kon gebruiken om balans te bewaren. Dit oefende ik erna de hele dag. En ook de dagen die daarop volgden.

De dag erna ging ik enkel met silvestre naar de piste, omdat hij een seizoenspas heeft en we vakantie hadden. Silvestre gaf me de tip om te proberen als een blaadje van de piste af te gaan zowel vooruit als achteruit. Dit was uiteindelijk de gouden tip geworden. Omdat ik Anoe haar pas de hele week mocht lenen kon ik eindelijk steeds de blauwe piste. Na flink oefenen en veel vallen lukte het me met blauwe plekken op mijn kont en armen om achterstevoren de berg af te gaan en mijn snelheid daarbij te controleren. Snowboarden is gewoon heel veel vallen en opstaan. De dag erna ben ik weer met Silvestre de piste opgegaan en lukte het me om ook naar rechts te sturen terwijl ik linksvoor stond. Toen besloten silvestre en ik dat het tijd was voor het gevorderde werk we gingen de rode piste op. Ik had hier in het begin erg moeite mee, omdat er erg veel bochten inzitten maar op een gegeven moment lukte het me om zonder problemen de berg af te gaan (dit staat op het filmpje in de blog). Ik ging al rondjes draaiend van de berg af en we deden uiteindelijk zelfs de zwarte piste om te kunnen zeggen dat ik deze na 4 dagen al aankon. Naast het snowboarden heb ik deze week op maandag samen met Anoe bij Anna uit Hongarije gegeten, ze had een hongaars gerecht gemaakt dat erg lekker was. Dit was ook heel erg leuk en ben ik door Silvestre op vrijdagavond uitgenodigd om mee te eten met een groepje vrienden van hem, omdat ik zo dom was geweest om te vergeten dat de supermarkten dicht zijn in de paasperiode. De vriendengroep van Silvestre waren allemaal heel erg aardig. De groep bestaat uit Madelana uit portugal, Irene uit leiden, Flo en celine uit Frankrijk en Ling uit Vietnam. Het was een erg gevarieerd groepje, maar ze waren allemaal zo open en gastvrij. Silvestre had guacemole voorbereid met gehakt, geraspte kaas, saus en nacho’s zie foto ! Deze was heerlijk. Na het eten hebben we het spel Cards against Humanity gespeeld waarbij diegene die de meest sarcastische zinnen achter elkaar zet wint. Ik had samen met Celine gewonnen natuurlijk. Op dat moment stuurde Matt een uitnodiging naar mij voor het avondeten van zaterdag. De ouders van Matt wilden mij mee uiteten nemen. Dit vond ik heel erg aardig. Ik ben op deze zaterdag alleen gaan snowboarden en heb erg geoefend op het maken van snelheid. Ik ging zo hard dat mijn haren en jas wapperden in de wind. Een keer zelfs zo hard dat ik de controle verloor en ik een noodduik moest maken, omdat ik bijna een paaltje raakte. Gelukkig kon ik het paaltje met mijn lichaam ontwijken, mijn snowboard brak het paaltje in 2en en ik kon nog net afsnijden zodat ik niet viel. Het snowboarden ging erg goed en ik was zo trots dat ik het kon. Ik ging alle pistes af op volle snelheid en genoot van de controle die ik had over het board. Het leek me vooraf onmogelijk om het zo goed te kunnen in een dag of 7. Die avond ben ik samen met Matt zijn ouders :Shana en Paul, Matt en broertje Jake uiteten gegaan bij een burgerrestaurant in het centraal station van Oslo. We aten allen een burger met friet en hadden allemaal een lekker pilske. Omdat het zo gezellig was en we zoveel aan elkaar te vragen hadden over systemen in Amerika en Nederland namen we er nog een en besloten we erna om het voort te zetten in de hotelkamer onder het genot van een kaartspel dat 10 phases heet. In dit spel dat heel erg op Uno lijkt was het de bedoeling dat je 10 opdrachten probeerde te voltooien die elk een fase voorstelden. Toen ik het eenmaal door had werd ik erg fanatiek en won ik nog bijna ook. Ik bleef aan het einde steken op de laatste fase waardoor het broertje van Matt uiteindelijk won. Ik bedankte de ouders van Matt voor deze gezellige avond en wenste ze een fijne reis terug naar Minneapolis. Ze zeiden tegen mij dat de deur in Minnesota altijd voor mij openstaat mocht ik een keer langs willen komen. Dit was een hele leuke mededeling.

Vandaag heb ik een erg leuke dag gehad. Ik ben na het vooruitgaan van de klok al om 9:20 wakker geworden om broodjes in de oven te doen voor het paasontbijt dat plaats zou vinden bij de vriendengroep van Silvestre. Ik belde perongeluk mijn moeder wakker omdat die nog in het oude dagritme zat en ik niet en ik liep door de stromende regen naar het andere complex toe om te paasontbijten. Het leuke was dat iedereen iets had voorbereid of had meegenomen. Silvestre had hageslag, boter en jam meegenomen, Ling bakte eieren met spek, flo had sushi gemaakt van pannekoeken, Irene had een Nederlandse paasstol van de Appie en paaseitjes en Madalena had orange juice en shake gemaakt. Het was erg grappig dat de niet-Nederlanders geen flauw benul hadden wat hagelslag en paasstol was. Ze vonden de hagelslag allemaal verrukkelijk, maar de paasstol vonden ze maar vreemd smaken. Toen ben ik erna samen met Matt naar de sportschool gegaan en heb ik voor het eerst 110 kg bankgedrukt en zijn we na het dagelijkse studeren samen een paasdiner gaan eten dat bestond uit een HELE kip, rijst, komkommer en gebakken juuntjes en hebben we erna onze Harry potter marathon vervolgd met de 5de film. Ik heb deze week weer veel nieuwe vrienden gemaakt en oude relaties onderhouden die het leven in Oslo steeds makkelijker en leuker maken. Iedereen wil met me naar de sportschool, het worden er zelfs teveel want ze willen allemaal dat ik hun vaste sportmaat wordt. Ze zeggen dat ik erg gedisciplineerd ben en dat ze dat ook voelen door mij. Maar ik heb al een vaste gymmaat in de vorm van Matt. Ik heb mijn roomie Matt in de week dat hij met zijn ouders naar Bergen en Tromso was toch wel behoorlijk gemist. Ik ben blij dat hij weer terug is op zijn  stek. Het weer is helaas vandaag omgekeerd waardoor het niet waarschijnlijk is dat er nog gesnowboard kan worden wat erg jammer is, maar ik kan toch zeggen dat ik met het leren snowboarden weer een droom in mijn leven heb waargemaakt!

nog 8 weken te gaan hier, de vakantie naar portugal in deze zomer met Niels, Sjof en Kyle is al gepland en over 2 en 4 weken komt er alweer visite.

groetjes Remco

1. Tante Suzan:
    28 maart 2016
    Wat leuk dat je nu kan snowboarden! Wat ik me ook herinner van toen Niek en Tom het leerden inderdaad, oefenen, vallen, opstaan, oefenen oefenen etc. Maar het lijkt me geweldig om t te kunnen. Had al genoten van he filmpje op fb,ga zo de foto's hier nog bekijken. Veel plezier en genietenweer van je leven daar in Oslo,
  2. Frouk:
    28 maart 2016
    Heerlijk om te lezen over je snowboard verhalen en dat je je eigen weer goed vermaakt je zit al over de helft wat gaat het snel en wat ben ik blij als ik je weer even kan beet pakken dikke kus
  3. Bennie:
    29 maart 2016
    Je kan het zien gaat steeds beter nu,ritme terug zien te vinden qua tijd :) jij vermaak je best daar,zo is het zo voorbij en zit je weer in Portugal dat sheeld 30 gr POE POEEEE!!!
  4. Remco van Dijke:
    29 maart 2016
    Dankje Vader 'haha' komt goed !